Hoe kunnen we de staanplaatsen in de gangpaden van de Valleilijn trein aantrekkelijker maken?

Deze Battle gaat over de Valleilijn, de treindienst tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Deze is in 2006 overgenomen van NS. Het aantal reizigers op de Valleilijn is de afgelopen jaren flink gestegen.


De verwachting is dat vanwege de groei van het aantal reizigers (o.a. de opening van een nieuwe station op deze lijn) de capaciteit, met name in de ochtendspits, wel eens ontoereikend zou kunnen zijn.

 

Uit onderzoek blijkt echter dat er in de ochtendspits nog wel staanplaatsen zijn in de gangpaden, maar de reizigers maken hier zelden of nooit gebruik van. Opvallend is dat de mensen op de balkons bij de deuren blijven staan en niet doorschuiven naar staanplaatsen in de gangpaden, ook niet wanneer het balkon helemaal vol staat. Hierdoor duurt het instappen langer (wat tot vertraging kan leiden), maar kunnen er soms ook geen mensen meer instappen en moeten zij achter blijven op het perron, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

 

Op één of andere manier is er een drempel voor reizigers en/of vinden zij het onprettig om op de staanplaatsen in de gangpaden te gaan staan. We dagen je uit om met ons mee te denken hoe we deze staanplaatsen in de gangpaden aantrekkelijker (of logischer) kunnen maken. 

 


Prijzengeld:
1e prijs: €2000,-
2e prijs: €1150,-
3e prijs: €450,-
nrs. 4 t/m 10: €200,-

 

Download de briefing voor meer informatie

Freek van Workum: 31-07-2014
Om goed inzage te krijgen in de mogelijke oorzaken van het probleem en om tot een optimale oplossing te komen, heb ik de volgende vragen; 1. Wat is de gemiddelde reistijd van een reiziger op dit traject? 2. Reist men voornamelijk van Ede-Wageningen tot en met Amersfoort en vice versa, of is hier een patroon in te herkennen met een bepaalde verdeling over de tussenliggende bestemmingen? 3. Op / vanaf welk station bevindt zich de bottleneck? Is er een specifiek station(s) waarop de trein “vol” zit of neemt het aantal reizigers evenredig toe? Hopelijk kunnen jullie op basis van eerdere constateringen of met OV chipkaart gegevens ons helpen om mij van antwoorden te voorzien.

Sharief Makdoembaks: 31-07-2014
Hallo, ik heb de volgende vragen: [Vraag 1] Wat is de hoeveelheid tijd die gereserveerd is volgens de richtlijnen om in- en uit- te stappen? Oftewel: hoelang mag een trein stilstaan tussen aankomst op en vertrek van één bepaald station om geen significante vertraging op te lopen tot het eerstvolgende station? [Vraag 2] Hoeveel vertraging loopt men op in de huidige situatie? Oftewel: hoeveel tijd staat men gemiddeld langer stil dan het antwoord op vraag 1?

Mattheus Swinkels: 03-08-2014
Beste Connexxion, Helaas wonen we te ver van de valleilijn om deze te bezoeken. De gegeven afbeeldingen en die op internet laten echter nog enkele zaken onduidelijk. Kunnen jullie een duidelijk filmpje maken en deze delen met alle deelnemers? Met vriendelijke groet, Martijn en Mattheus

Connexxion: 05-08-2014
Beste Sharief, antwoord op vraag 1: in de rij tijd is rekening gehouden met 1 minuut stoppen op een station dus uit en weer in laten stappen bij mij weten is dat de richtlijn dit geld voor zowel spits als dal. Antwoord op vraag 2: is dat je dus merkt dat er in de spits meer vertraging ontstaat omdat het dan langer duurt dan 1 minuut om uit en in te stappen. Dat kan dan 2 tot 3 min zijn.

Connexxion: 05-08-2014
Beste Freek, Het patroon voor ede-Wageningen naar Amersfoort is dat men reist vanaf Barneveld richting Amersfoort en vanaf Lunteren naar Ede. In de spits zie je ook al dat reizigers vanaf Lunteren veel richting Utrecht via Amersfoort reizen. In de ochtend spits zit men al vol vanaf Barneveld centrum en er zijn dan staan plaatsen vanaf station Barneveld-Noord en Hoevelaken. In de middag verspreid zich dit meer.

Connexxion: 05-08-2014
Beste Martijn en Mattheus, kunnen jullie aangeven welke zaken er voor jullie nog onduidelijk zijn?

Tessa Kramer: 11-08-2014
Ik heb mijn concept al ingestuurd, maar kwam later iets tegen dat wellicht ook interessant voor jullie kan zijn, een verlengen van de leuning van de zijstoelen in het gangpad, aantrekkelijker om in het gangpad te gaan staan. zie link

Marieke de Boer: 16-08-2014
Beste Connexion, Hoeveel reizigers kent de valleilijn gemiddeld per maand? En wat kost een minuut vertraging jullie gemiddeld? Alvast bedankt

Marieke de Boer: 17-08-2014
Nog een vraag: hoe keer per maand lopen jullie nu vertraging op?

Connexxion: 18-08-2014
Beste Marieke, Op een gemiddelde werkdag vervoeren we ongeveer 9.000 reizigers, op zaterdag ongeveer 50 % daarvan en op zondag ongeveer 20-30 %. Hoe vaak per maand we hierdoor vertraging oplopen kan ik helaas niet zeggen; een minuut vertraging op zich kost ons geen geld maar als het aantal vertragingen zodanig is dat we daardoor de punctualiteitsnorm niet halen dan kan dat tot boetes leiden. Gelukkig scoren we een zeer hoge punctualiteit (tussen de 96-98 % van de ritten komt op tijd aan of met minder dan 3 minuten vertraging) en dat willen we met het oog op de verwachte groei van Hoevelaken en de opening van Barneveld Zuid graag zo houden. Daarom willen we de ruimte in de trein ook zo efficiënt mogelijk benutten, vandaar deze battle.

Jessy Kragt: 23-08-2014
Beste Connexxion, Druk bezig zijnde met het concept, loop ik tegen een aantal zaken aan. Ik hoop dan ook dat jullie mij antwoord zouden kunnen geven op onderstaande vragen: 1. Wordt er in de Valleilijn treinen onderscheid gemaakt tussen 1e- en 2e klas reizen? 2. Wat is de breedte van het gangpad (ongeveer)? 3. Naast mijn 'hoofdconcept' heb ik nog een aantal andere ideeën die het probleem (zouden) kunnen verhelpen, hierdoor krijg ik echter wel 1 extra pagina. Is dit oke, of wordt ik hierdoor gediskwalificeerd? Ik kan mij namelijk voorstellen dat jullie graag ideeën ontvangen, maar zelf wil ik natuurlijk niet gediskwalificeerd worden. Alvast bedankt.

Connexxion: 26-08-2014
Beste Jessy, Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt in 1e en 2e klas maar dat is puur cosmetisch, een klaptafeltje, een lampje en een stopcontact. Zelfs de kleur van de bekleding is gelijk aan de 2e klasse. En ook de beenruimte en de breedte van het gangpad is gelijk. Het gangpad is op het smalste punt 64 cm breed. NB Probeer in je concept zoveel mogelijk te focussen op het idee wat volgens jou het verschil gaat maken en aan het maximum aantal pagina’s te houden. Hier zullen we je concept op beoordelen.

Kei Long Cheung: 06-09-2014
Beste Connexxion, Is een Engels verslag mogelijk en/of nadelig voor de beoordeling? Bedankt!

Kei Long Cheung: 07-09-2014
Beste Connexxion, De vraag is voor mij niet meer relevant (Nederlands aangehouden).

Debora Douma: 08-09-2014
Beste Connexxion, Beste Connexxion, Hebben jullie misschien wat meer gegevens over de treinen, zoals breedtes en oppervlaktes (van de balkons, gangpaden, etc.)? Een technisch ontwerp van de treinen is ook prima natuurlijk. Het zou kunnen helpen, dank alvast!

Connexxion: 10-09-2014
Beste Debora, hierbij een link naar een technisch ontwerp: http://www.battleofconcepts.nl/Pers/Ontwerp%20Valleilijntrein%20Connexxion.pdf

1e prijs

LeanSpot

2e prijs

How about a little privacy

3e prijs

Balconnexxion

Top 10

Top 10

boc connexion

Top 10

Betere monitoring bezetting middels high-tech camera's

Top 10

Volg de Valleilijn

Top 10

Space

Top 10

Scooch

Top 10

Oplossing Connexxion Battle

Titel concept
Ontvangstdatum
LeanSpot
22-08-2014
15:24
How about a little privacy
13-09-2014
23:41
Balconnexxion
14-09-2014
21:11
Move it
10-09-2014
23:21
boc connexion
14-09-2014
23:59
Betere monitoring bezetting middels high-tech camera's
15-08-2014
14:32
Volg de Valleilijn
31-08-2014
21:22
Space
05-09-2014
10:37
Scooch
14-09-2014
22:24
Oplossing Connexxion Battle
13-09-2014
22:06
metroconcept
27-07-2014
17:02
Stappenplan
05-08-2014
17:52
Als er 1 schaap over de dam is.
13-08-2014
17:55
Staanplaatsen in de gangpaden
31-08-2014
15:51
Connect Concept
07-09-2014
19:44
Het Happy Feet concept
12-09-2014
13:45
RELOAD
13-09-2014
16:31
Grenzen vervagen
14-09-2014
15:16
STA(BIEL) ONLINE!
14-09-2014
21:32
Verlicht het gangpad
14-09-2014
23:16
ValleilijnChallenge
14-09-2014
22:09
Staan is goud
14-09-2014
18:59
Stay connected with Connexxion!
07-09-2014
22:48
Zuig de passagiers de gangen in
08-09-2014
12:33
Eenrichtingsplanning
10-09-2014
19:54
Stoelen niet aan de zijkant maar in het midden
10-09-2014
21:57
vliegtuig/metro concept
09-09-2014
20:21
Geen vertraging meer met volledige bezetting
12-09-2014
14:01
De loopjongens
12-09-2014
15:30
Twee stappen klaar voor de toekomst
13-09-2014
16:32
Aantrekkelijke gangpaden
13-09-2014
16:38
Battle inzending Connexxion
07-09-2014
19:44
Control it
08-09-2014
17:59
Er staat een persoon in de gang, jala persoon in de gang
10-09-2014
16:37
Ruimte creëren
10-09-2014
23:17
Framing Communicatie
11-09-2014
10:47
Ideeën balkon battle
11-09-2014
10:58
Seat Supply
11-09-2014
11:46
Ontspannen staplaatsen
11-09-2014
12:15
Kilometers kunst, daar kijk je van op
17-08-2014
22:48
Van balkon naar gangpad.
22-08-2014
10:38
De Nieuwstrein
22-08-2014
14:20
Prettiger staand reizen anno 2014
24-08-2014
11:26
De Gele Baan
14-09-2014
18:11
Nieuwe techniek in het vervoer
14-09-2014
18:19
Inrichting en Informatie
14-09-2014
18:28
Doorlooptijdverkorting: 4 oplossingen met prijsgradaties
14-09-2014
18:29
Pakket
14-09-2014
19:26
Opgepropt staan, daar doen we niet meer aan!
14-09-2014
19:59
Valleilijn(en)
13-09-2014
17:45
Beleef de Vallei
13-09-2014
17:52
Comfort in de gangpaden
13-09-2014
20:20
Het balkon is geen perron
13-09-2014
22:53
Stap voor stap richting gangpad!
14-09-2014
00:05
Disseminatie en adoptie van het gebruik van staanplaatsen
14-09-2014
03:21
Gangpad Gangbaar
14-09-2014
23:41
Stand up
14-09-2014
23:52
"Be safe in Connexxion and make it visible"
14-09-2014
23:52
Het leunconcept
30-07-2014
10:11
Walk Reminder
31-07-2014
13:08
Suggestie in het gangpad
01-09-2014
17:53
Instapp
03-09-2014
08:13
Step by step
03-09-2014
18:30
Met 1 been op de stoep
14-09-2014
15:50
Staan is geen straf
14-09-2014
16:57
Aansporing
14-09-2014
23:49
The Fun theory: Stand here, Have Fun!!
14-09-2014
23:51
Ingang Vrij Allemaal Blij
14-09-2014
23:59
De Moderne Trein
14-08-2014
16:31
Connexxion Lange termijn
15-08-2014
13:05
Voor alles is een oplossing!
18-08-2014
18:26
Zet je beste beentje voor!
28-08-2014
15:44
Niet meer voor straf op de gang
14-09-2014
17:36
Voetjes op de Vloer
14-09-2014
18:16
Stop de stekker er in!
14-09-2014
18:37
zienderogen
14-09-2014
21:49
Valleilijn verleidt reizigers verder de trein in
14-09-2014
21:51
Music makes us moving
07-08-2014
14:13
Project Connection
08-09-2014
23:05
Staanblijven, dat doen we zo!
30-07-2014
19:28
Sta-plek
05-08-2014
12:26
Stap het gangpad in
07-08-2014
20:43
Go with the flow!
24-08-2014
15:29
Staanpaden
28-08-2014
23:31
Ik sta hier
01-09-2014
09:04
lijnen
06-09-2014
16:12
Duidelijk en comfortabel
11-09-2014
14:43
Battle Connexxion
12-09-2014
15:33
Gedrag en Comfort
14-09-2014
10:13
Het afleren van gewoontes
14-09-2014
20:01
My Space
14-09-2014
22:21
Valleilijn: L&PS
19-08-2014
12:47
“EIGEN WERELD” zonder angst
22-08-2014
07:54
Kwartet
14-09-2014
22:23
meer connexxion
14-09-2014
22:34
Guiding Lines
14-09-2014
22:44
Hoe lichten staanplaatsen in gangpaden promoten
14-09-2014
22:49
Valleilijn DD
14-09-2014
20:04
De nieuwsflits
14-09-2014
15:13
Valleilijn Knelpuntvrij
14-09-2014
15:14
Beter staan
13-09-2014
00:18
Trek het balkon door naar het gangpad
13-09-2014
15:44
Doorstroming Natuurlijk!
14-09-2014
13:12
Information is the key!
14-09-2014
13:51
In- en doorstappen!
14-09-2014
14:44
Het Imago
14-09-2014
20:44
Social Spots
14-09-2014
21:20
Integrale oplossing: reizigers in gangpad
14-09-2014
21:30
Van gangpad naar hangpad
04-09-2014
22:36
Concept Valleilijn
14-09-2014
22:22
stamixers
14-09-2014
22:40
Bewustwording van staanplaatsen
14-09-2014
22:52
Lean back
14-09-2014
22:54
'Twee vliegen in één klap'-tafel
14-09-2014
23:01
Ontdek de oude nieuwe plaatsen
14-09-2014
23:02
Houvast bieden voor een prettige reis
14-09-2014
23:07
Battle of Concept Connexxion
14-09-2014
23:15
Leunplaatsen in plaats van staanplaatsen
11-09-2014
16:13
Connexxion: tot hier... en verder
12-09-2014
11:42
LED's GO - Connexxion
12-09-2014
13:06
It must be appealing!
14-09-2014
10:44
Gaan en Staan in de Valleilijn
14-09-2014
14:48
Loop een stukje door..
26-07-2014
14:37
Aantrekkelijke staanplaatsen
13-09-2014
13:17
Flow Funnel | Het creëren van een natuurlijke doorstroom
13-09-2014
15:17
Comfort en duidelijkheid
13-09-2014
16:04
Loop door naar het licht
09-08-2014
12:55
Welkomsgevoel in de gangpaden
09-08-2014
20:46
Zichtbaarheid, Toegankelijkheid en Comfort
11-08-2014
01:51
Walk on vanaf het balkon
11-08-2014
22:14
Loop(snel)weg
27-08-2014
14:17
Magische bordjes
13-09-2014
01:28
Hoe aantrekkelijk kan je een gangpad maken
08-08-2014
11:52
Connexxion battle
30-08-2014
14:42
Connexxion battle
30-08-2014
20:14
Stapstand
14-09-2014
10:51
DD's
14-09-2014
11:12
The Mobile Connexion Battle
14-09-2014
11:36
Open en Toegankelijk
14-09-2014
11:55
Met gang naar WIFI!
27-08-2014
18:26
Veilig in de kudde
26-08-2014
17:10
aparte staanplaats kaartjes maken.
26-08-2014
16:28
De Kracht Van Perspectief
26-08-2014
21:39
App
14-09-2014
23:59

Winnende concepten leiden tot aanpassing trein!

12 december 2016

Het is alweer even geleden dat Connexxion een challenge uitschreef om innovatieve ideeën te generen waarmee staanplaatsen in de trein aantrekkelijker kunnen worden gemaakt. Connexxion ontving maar liefst 144 ideeën! En nu, 2 jaar later, hebben de winnende concepten daadwerkelijk geleid tot een aanpassing van de trein! Afgelopen zaterdag was de opening van deze ‘nieuwe’ trein.

 

 

 

 

Achtergrond challenge
Het aantal reizigers op het traject Ede-Wageningen en Amersfoort blijft maar groeien, waardoor de treinen soms zo vol zitten dat reizigers op sommige stations moeten wachten op een volgende trein. Dit terwijl de gangpaden in deze treinen vrijwel leeg blijven; reizigers die geen zitplaats kunnen vinden blijven op het balkon (bij de deuren), lopen niet door naar het gangpad, met als resultaat dat er niemand meer in kan stappen en daardoor mensen achterblijven op het perron. Connexxion schreef daarom een innovation challenge uit voor ideeën hoe zij de staanplaatsen aantrekkelijker zouden kunnen maken.
 

144 ideeën & waardevolle inzichten
Herman de Gooijer, Consessiemarketeer bij Connexxion: “We hadden maar liefst 144 inzendingen ontvangen, waaruit wel bleek dat veel mensen de situatie van te volle treinen herkenden. Het leverde ons direct een aantal waardevolle inzichten op. Zo waren veel deelnemers niet op hoogte dat je in deze gangpaden mocht staan. Andere beschreven de bezwaren juist om in het gangpad te staan. “Je staat dan met je billen of kruis heel dicht bij iemands gezicht, of andersom, dat iemand met zijn billen dichtbij jouw gezicht staat. Heel ongemakkelijk.”.
 

Winnende ideeën
Het winnende concept van Eric Vroege was een totaaloplossing; heldere bewegwijzering naar het gangpad, met zowel een zone om te staan als een zone om vrij te houden zodat de doorloop niet wordt belemmerd en een goed voorstel voor een handgreep voorzien van snufjes voor o.a. het opladen van mobiele apparatuur. De winnaar van de tweede prijs, René de Ruijter, ging concreet in op het privacy vraagstuk; een creatieve afscheiding tussen de banken en het gangpad, die het gevoel wegneemt ‘begluurd’ te worden en bovendien het sta-comfort verbetert. De derde prijswinnaar, Thomas de Bos, had een uitgebreide uitwerking van een combinatie van bewegwijzering en sta-comfort.

 

 

1e prijs: Erik Vroege [Download inzending]                                                        

2e prijs: René de Ruijter [Download inzending]                                               

3e prijs: Thomas de Bos [Download inzending]
                                                                                                                                                           

 

Herman: “We waren zeer enthousiast over deze winnende inzendingen en wilden die graag gaan uitvoeren. Omdat je een trein niet zomaar mag aanpassen i.v.m. allerlei veiligheidsvoorschriften, hebben we de fabrikant van de treinen gevraagd om van deze ideeën eerst één totaalontwerp te maken. Dit ontwerp hebben vervolgens voorgelegd aan de betreffende veiligheidsinstanties.”

 

Presentatie van de nieuwe trein
“Uiteindelijk hebben we goedkeuring gekregen en zijn we aan de slag gegaan met de verbouwing van de eerste trein. Afgelopen zaterdag was er een feestelijke presentatie van de eerste aangepaste trein! En blijkt de aanpassing aan de trein er inderdaad voor te zorgen dat men meer gebruik maakt van de staanplaatsen in de trein, dan gaan we uiteraard onze andere vijf treinen ook aanpassen. We houden jullie op de hoogte!”

 

 

 

Op de afbeelding is het nieuwe ontwerp van de trein te zien. Er zijn meer palen geplaatst voor extra houvast. De palen zijn voorzien van een USB aansluiting voor het opladen van je mobiel of laptop, zodat de staanplaatsen aantrekkelijker worden (idee 1e plaats). Daarnaast zijn er doorzichtige afscheidingen geplaatst zodat reizigers meer privacy ervaren wanneer meer mensen in de gangpaden gaan staan (idee 2e plaats). De belijning om aan te geven waar je wel en niet mag staan (zoals ook beschreven in het winnende concept), zal binnenkort ook aan de trein worden toegevoegd.

 

“We willen nogmaals alle deelnemers, en met name de winnaars, hartelijk danken voor hun waardevolle inzichten en innovatieve ideeën!”

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 15 september 2014
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 5.000,-

Ontvang updates

share challenge

23 shares

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!