Hoe stimuleren we jongeren van 12-15 jaar om meer gebruik te maken van het culturele cursusaanbod?

In de Provincie Zuid-Holland zijn er tal van mogelijkheden voor jongeren om hun culturele talent te ontdekken en te ontwikkelen, zoals theater, dans en muziek. De Provincie Zuid-Holland wil dit aanbod nog beter onder de aandacht brengen bij de doelgroep en meer van hen stimuleren om deel te nemen aan het culturele cursus- en projectaanbod. 

 

Het is vooral belangrijk om aan het begin van de middelbare schooltijd jongeren te betrekken bij het culturele cursusaanbod. Het gaat dan om de leeftijd 12-15 jaar. Als we ze op die leeftijd inspireren om gebruik te (blijven) maken van het culturele cursusaanbod dan blijven ze vaak lange tijd actief met cultuur.

 

We focussen in deze challenge op het aanbod van de Popunie (popmuziek) en het Jeugdtheaterhuis (jeugdtheater) en Stichting Educatieve Orkest Projecten (SEOP) (symfonieorkest). Verderop kan je meer lezen over deze organisaties. Als de ideeën breder bruikbaar zijn is dat alleen maar mooi!

 

Aan jullie de uitdaging: hoe bereiken we jongeren van 12-15 jaar het beste en hoe inspireren we ze om gebruik te maken van het culturele (cursus)aanbod? 

 

 

Waar zijn we naar op zoek?

We zijn op zoek naar creatieve ideeën en nieuwe oplossingen om jongeren van 12-15 te bereiken en ze bekend te maken met het culturele aanbod van de Popunie, het Jeugdtheaterhuis en SEOP. Uiteindelijk willen we ze natuurlijk stimuleren om deel te nemen! Wat is daar volgens jou voor nodig? 

 

We zijn op zoek naar hele diverse ideeën, dus je mag zo breed en creatief mogelijk denken. Het mag van superklein tot groots! We willen er uiteindelijk wel graag mee aan de slag (wellicht samen met jullie?!) dus het liefst krijgen we ideeën die goed uitvoerbaar zijn. 

 

 

Jouw inzending (PDF bestand max 4 A4)

We vragen je twee onderdelen in je inzendingen uit te werken in maximaal 4 A4:

  1. Hoe kunnen we het beste het cursusaanbod onder aandacht van de jongeren brengen?
    Bedenk een creatief concept om het culturele cursusaanbod onder de aandacht te brengen van de jongeren (van 12-15)?!
  2. Hoe stimuleren we 12-15 jarigen om mee te doen met het jeugdcultuuraanbod? Op welke manier overtuigen we de jeugd dat ze zich echt moeten opgeven voor het aanbod van de Popunie, het Jeugdtheaterhuis en het symfonie orkest?

 

 

NB Probeer je inzending zoveel mogelijk te verduidelijken met afbeeldingen, visuals en/of schetsen. Filmpjes en andere media mogen ook. Zet die als link in de pdf.

 

 

Beoordelingscriteria

De concepten worden getoetst op de volgende punten:

  • Creativiteit: hoe krijg je dit op een innovatieve en aansprekende manier voor elkaar.
  • Impact: hoe goed verwachten we dat het zal werken.
  • Uitvoerbaarheid: hoe gemakkelijk en duur is het om uit te voeren.

 

 

Prijzengeld

Het totale prijzengeld is € 5.000,- en wordt verdeeld onder de beste 5 inzendingen. De verdeling is als volgt:

  • 1e prijs € 2.000,-*
  • 2e prijs € 1.250,-*
  • 3e prijs € 1000,-*
  • 4e prijs € 500,-*
  • 5e prijs € 250,-*

*De genoemde bedragen zijn netto bedragen en zal gegarandeerd worden uitgekeerd.

 

Naast het prijzengeld is er ook €10.000,- uitvoeringsbudget beschikbaar als er hele goede ideeën tussen zitten. Uitkering hiervan is niet gegarandeerd. Geef het dus vooral aan als je het leuk zou vinden om betrokken te worden bij het implementeren van jouw idee! Ook culturele / creatieve bureaus zijn van harte welkom om mee te doen.

 

 

Timeline

  • 14 december 2018: Lancering challenge 
  • 14 december - 10 februari 2019: Inschrijfperiode.
  • 11 februari - 25 februari: Beoordelen pitches.
  • 26 februari: uitslag bekend

 

 

Achtergrondinformatie

Popunie (link) staat voor talentontwikkeling en speelt een actieve rol in de gehele popmuziek keten. De Popunie realiseert een structureel optreedcircuit in Rotterdam  en Zuid-Holland voor lokale popmuzikanten, van de humuslaag tot aan de top, en werkt hierbij samen met broedplaatsen, starters, nieuwe initiatieven, kleine podia en festivals. De Popunie faciliteert en promoot optredens van lokaal talent en organiseert zelf projecten, ontwikkelingstrajecten, showcases en workshops. Het meest relevant voor de doelgroep 12-15 jaar is het project de Kunstbende Zuid-Holland: Kunstbende organiseert jaarlijks de talentenjacht voor jongeren tussen de 13 & 18 jaar. De wedstrijd wordt in 2018 voor de 28ste keer georganiseerd. Jongeren kunnen meedoen in de categorieën Muziek, DJ, Fashion, Theater, Film, Dans, Taal en Expo. Popunie organiseert en faciliteert de Zuid-Hollandse voorronde.

 

Het Jeugdtheaterhuis (link) wil voor kinderen en jongeren stimuleren theater tot een zinvol deel van hun leven te maken. Een huis bieden waar theater wordt gemaakt, waar deuren en ramen wijd open staan en het uitzicht veelkleurig is. Want de podiumkunsten vormen een onuitputtelijke bron om te leren. Het gaat over de mens en over de vraag hoe deze zich verhoudt tot zichzelf en zijn omgeving. Zelfontplooiing en creativiteitsontwikkeling dragen niet alleen bij aan een persoonlijke groei en zingeving, maar ook aan culturele diversiteit, sociale samenhang, cultureel burgerschap en zelfs aan de culturele activering van de stad en provincie. Het Jeugdtheaterhuis geeft lessen, maakt voorstellingen en organiseert een groot aantal kunsteducatieve projecten zowel in het binnen- als buitenschools circuit.

 

Stichting Educatieve Orkest Projecten (SEOP) heeft als doel kinderen en jongeren van verschillende culturele achtergronden kennis te laten maken met muziek, met als uitgangspunt het symfonische orkest. De stichting wil vier doelen bereiken:

  • het vernieuwen van muziekeducatie in Nederland door middel van educatieve orkestprojecten
  • het uitbreiden van het aantal educatieve concerten in Nederland
  • het bevorderen van de toegankelijkheid van concerten, onder andere door deze naar kleinere (wijk)zalen en kleinere gemeenten te brengen
  • een programmering speciaal gericht op alle jonge mensen in onze multiculturele samenleving

De stichting wil deze doelstellingen bereiken door middel van een direct contact van kinderen / jongeren met een beroepsorkest en zijn musici, dit in samenwerking met scholen en muziekonderwijsinstellingen, theaters en musea, ouders en leraren.

 

 

Wedstrijdreglement

Download HIER het wedstrijdreglement van deze challenge die naast de gebruikersvoorwaarden van Battle of Concepts van toepassing zijn op deze Challenge.

 

Heb je vragen die je graag zou willen stellen? Dat kan via de discussiepagina!

Tycho Vermeulen: 16-01-2019
Ik zie dat de Popunie en het Jeugdtheaterhuis zich beide in Rotterdam bevinden. Als het concept lokaal wordt uitgevoerd, is de scope dan heel Zuid-Holland, of slechts de nabije omgeving van de 3 organisaties? Dan houden we daar rekening mee in de uitwerking en de prognose.

Log in of maak een account aan bij Battle Of Concepts om je concept te uploaden.
Titel concept
Ontvangstdatum
1 + 1 = 2 Bring a Friend day
27-12-2018
19:53
Cultuur Roadshow op middelbare scholen
27-12-2018
19:55
Samenwerking met VluchtelingenWerk Zuidwest
27-12-2018
19:56
YouTube kanaal CultureWorks! Zuid-Holland
27-12-2018
19:57
Broadcast
03-01-2019
16:02
Educatief/actief project/wedstrijd. voor klassen/leerlingen/scholen van 11 tot 15jaar.
04-01-2019
00:47
Van nu naar de toekomst
06-01-2019
19:33
Het gezicht van morgen?
10-01-2019
17:02
De CS
12-01-2019
23:42
See you later!
14-01-2019
11:48
de JEUGD van tegenwoordig
14-01-2019
15:44
Cultuurdag
14-01-2019
18:44
De toekomstige sterren!
15-01-2019
19:10
"Welk talent schuilt er in jou?" - van quiz tot aanmelding
15-01-2019
19:27
Dance dance dance
15-01-2019
21:39
GoCult!
16-01-2019
14:02
In eerste instantie: beloon ze!
19-01-2019
20:35
Er zijn (nog) geen updates geplaatst.

Challenge info

Dagen Uur Minuten

Deadline: 10 februari 2019 om 23:59

Prijzen(geld): € 5.000,-

Ontvang updates

share challenge

8 shares

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!