Hoe zorgen we ervoor dat treinreizigers sneller in- en uitstappen?

Deze Battle wordt uitgeschreven door de provincie Gelderland in samenwerking met ProRail, Hermes/Connexxion (vervoerder) en Arriva (vervoerder). Samen zijn wij verantwoordelijk voor het treinvervoer tussen Arnhem en Doetinchem (en verder naar Winterswijk). Het treintraject Arnhem-Doetinchem is één van de drukste regionale treintrajecten van Nederland. 

 

Het deeltraject Arnhem-Doetinchem is ongeveer 30 kilometer lang, de trein stopt op de tussenliggende 7 stations. De totale reistijd is circa 35 minuten. In de spits rijdt er een kwartierdienst tussen Arnhem en Doetinchem.

 

De beschikbare tijd voor de stop per station is (gemiddeld) 30 seconden. Maar door de drukte in de ochtendspits duurt het in- en uitstappen soms langer en rijden de treinen dus net iets later weg. Als dit 15 tot 30 seconden per station langer duurt dan gepland kan een vertraging voor het hele traject ontstaan van een paar minuten.  

 

Bij een paar minuten vertraging worden aansluitende treinen in Arnhem gemist. Een domino-effect kan daarna ontstaan waardoor de dienstregeling langere tijd ontregeld blijft. Voor het verbeteren van de treindienst wordt hard gewerkt aan spooroplossingen, maar om de punctualiteit te verbeteren zijn we daarnaast op zoek naar slimme oplossingen waardoor het in- en uitstappen van reizigers sneller verloopt.

 

Wij zijn ervan overtuigd dat juist de reiziger zelf hiervoor dé oplossing kan bedenken. Reis je wel eens met de trein? En heb jij een idee waardoor we het in- en uitstappen sneller zou kunnen gaan? Denk dan met ons mee! Download hieronder de briefing voor alle informatie.

 

Prijzengeld:

1e prijs: €2500,- 

2e prijs: €1500,-

3e prijs: €400,-

4e prijs: €300,-

5e prijs: €300,-

 

Belangrijke tips!

- Lees voordat je start eerst de briefing zorgvuldig door! De briefing kun je hieronder downloaden.

- Lees ook het artikel '10 tips voor een winnend concept'

 

 

Van ideeën naar eerste prototypen

16 augustus 2016

Samen met de vervoerders ProRail, Connexxion en Arriva ontvingen we maar liefst 132 inzendingen op onze Battle om het in- en uitstappen van treinreizigers sneller te laten verlopen. Om de winnende ideeën een stap verder te brengen hebbben we eind juli een creatieve denk- en maaksessie georganiseerd.

 

Tijdens een inspirerende dag, waar zowel afgevaardigden van de provincie en de vervoerders als de creatieven achter de winnende inzendingen aanwezig waren, werden de winnende ideeën besproken, aangevuld, nieuwe combinaties gemaakt en verder uitgewerkt tot eerste prototypen.

 

 

      

 

 

Uiteindelijk zijn er twee concepten verder uitgewerkt. Het eerste concept is een combinatie geworden van 'train clouds' en een ‘aftel-zuil’. Een train cloud geeft aan waar je het beste op het perron kan gaan staan zodat je direct kan instappen als de trein stopt. Een aftelzuil laat zien hoe lang je nog hebt op om in te stappen voordat de deuren gaan sluiten.

 

 

 

 

Het andere concept, het aan beide zijden van de trein kunnen in- en uitstappen (vanaf de perrons aan weerszijden van de trein) leek aan het begin van de sessie vrij onrealistisch (omdat het een ingrijpende verbouwing van het station vereist), maar door een geplande verbouwing van station Doetinchem bleek het tijdens de sessie opeens toch een aantrekkelijke mogelijkheid.

 

Een mooi resultaat en alle partijen zijn enthousiast om verder onderzoek te gaan doen naar de haalbaarheid van beide oplossingsrichtingen. We houden jullie op de hoogte!

Juryrapport

05 juli 2016

De regionale treindienst tussen Doetinchem en Arnhem is een van de drukste regionale treintrajecten in Nederland.  Het in- en uitstappen duurt vooral in de drukke ochtendspits vaak langer dan de ervoor geplande 30 seconden. Een paar minuten vertraging kan betekenen dat reizigers de trein in Arnhem missen en dat de dienstregeling langer uit de pas loopt. In deze battle werd gevraagd om ideeën om treinreizigers sneller in- en uit te laten stappen.  De prijsvraag was uitgezet door de verantwoordelijken voor het treinvervoer tussen Arnhem en Winterswijk: de provincie Gelderland, Hermes/Connexxion, Arriva en Prorail. De battle heeft 130 ideeën opgeleverd, met dank aan alle indieners!

 

 

 

 

De jury

De jury bestond uit vertegenwoordigers van de hierboven genoemde partijen. Zij hebben de ideeën vooral beoordeeld op de snelheid en de relatieve eenvoud waarmee een maatregel te realiseren is. Ook was er een voorkeur voor maatregelen aan perrons in plaats van aan of in de treinen. Het is immers een hele klus om alle treinen aan te passen die op deze lijn rijden. Haalbaarheid was ook een criterium: heeft de maatregel echt effect? De jury had bijvoorbeeld twijfels bij maatregelen die ervan uitgaan dat we een grote invloed kunnen hebben op het menselijk handelen.

 

De oogst

Wat de jury opviel was niet alleen het grote aantal inzendingen. Er waren innovatieve en grappige ideeën, grondige analyses, originele titels en prachtige beeldende uitwerkingen. De inzendingen gaven een mooie inkijk in onze reizigers in het algemeen en op deze lijn; hun gedrag en motivaties, hun irritaties en hun wensen. Opvallend was het zelfinzicht van de (jonge) reiziger, die volgens eigen zeggen niet altijd even fris en sociaal is in de ochtend als hij zijn reis gaat maken.  De inzendingen hadden opvallend vaak betrekking op dezelfde soort oplossing: het (op allerlei manieren) stimuleren/afdwingen van eerst uitstappen en dan instappen óf het scheiden van de in- en uitstapstromen. Veel genoemd (vaak als voorwaarde voor een concept) was het geven van informatie over de lengte en de stopplaats van de aankomende trein. Een andere veel uitgewerkte oplossing op het perron was het – op allerlei manieren - geven van informatie over de drukte in de aankomende trein waardoor mensen zich naar verwachting meer spreiden op het perron.

 

De winnaars

Uiteindelijk heeft de jury gekozen om 6 inzendingen te belonen in plaats van 5. De eerste plaats is toegekend aan een origineel idee om mensen te verleiden zich te verspreiden op de perrons. Dit door te spelen met het wifisignaal op het perron qua sterkte/snelheid of het helemaal uitzetten ervan.  Het idee van positieve bekrachtiging werkt volgens de jury het beste om gedrag te veranderen. Het concept om de drukte in de coupés via ‘stoplichtkubussen’ op de perrons aan te geven is goed voor een tweede plaats. Mooi vormgegeven en goed doorgedacht. Op plaats 3 en 5 zijn inzendingen terecht gekomen die een eenvoudige, mooie vormgeving op de perrons hebben bedacht, om mensen te verleiden dóór te lopen (gekleurde voetstappen op de perrons) cq plaats te maken voor uitstappers (‘Clouds’ met tekst/boodschap/inkleuring op de perrons daar waar de deuren stoppen). De vierde plaats is gegund aan een idee om informatie weer te geven in treinramen. De jury ziet hierbij vooral mogelijkheden in de ondersteuning voor andere concepten. De zesde plaats is voor een wat minder voor de hand liggende oplossing, maar de partijen in de jury willen dit verder onderzoeken: instappen aan de ene kant, uitstappen aan de andere kant van de trein.

 

Het vervolg

Alle winnende ideeën hebben nader onderzoek en uitwerking nodig om te kijken of ze ook echt kans van slagen hebben. Het bespreken van de inzendingen inspireerde de jury bovendien al snel tot het maken van combinaties tussen ingediende concepten en het bedenken van weer nieuwe (combinatie)plannen.

 

De jury zal de winnaars uitnodigen voor een creatieve bijeenkomst om hun concepten toe te lichten, te bespreken en samen verder door te denken en mogelijk te combineren. Het doel is om de winnende concepten een stap verder te brengen richting daadwerkelijke realisatie.

 

Al met al een zeer geslaagde battle. Iedereen bedankt voor alle creatieve ideeën! We gaan er mee aan de slag!

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 29 mei 2016
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): € 5.300,-

Ontvang updates

share challenge

60 shares

Challenges

Alle challenges