Startup Challenge | Utrecht klussenbusvrij

Altijd al een startup willen opzetten? Dan is dit je kans!
 

De uitdaging
Utrecht groeit de komende jaren sterk. Dit zorgt voor meer drukte in de stad. Dat levert een aantal uitdagingen op, met name voor de binnenstad. Hoe zorgen we ervoor dat de binnenstad aantrekkelijk blijft om te wonen, te werken en te verblijven?

De binnenstad wordt overdag overstelpt met bouw- en servicebusjes. De bestelbusjes veroorzaken een moeizamere doorstroming van het verkeer. Eenmaal geparkeerd belemmeren ze vaak een goede doorgang op voet- en fietspaden en belemmeren ze het zicht op winkels. In een stad waar parkeerruimte een schaars goed is nemen deze busjes een substantieel deel van de parkeermogelijkheden buiten de parkeergarages in beslag.
Utrecht is op zoek naar mogelijkheden om het aantal bestelbusjes in de binnenstad substantieel terug te brengen.

Achtergrond
De gemeente Utrecht werkt al lange tijd aan een efficiënte en duurzame bevoorrading in de binnenstad. Het mobiliteitsplan van de gemeente, het actieplan Goederenvervoer 015-2020 en recentelijk het raamwerk ZES moeten hier verder invulling aan geven. Het streven is om in 2025 de logistiek in de binnenstad van Utrecht uitstootvrij te laten zijn.

Eén van de zaken die van invloed is op de beleving van de binnenstad zijn de bouw- en servicebusjes. 12% van het verkeer in de stad bestaat uit bedrijfsauto’s, naast personenauto’s en bussen. Dit zijn 25.668 wagens per week. Hiervan is 80% bestelbus en 20% vrachtwagen. 1/3 deel van het vrachtverkeer is bouwverkeer, dus dat betekent 6800 bestelbussen per week voor bouwverkeer.
Een deel van deze busjes is al in beeld bij de gemeente, omdat ze herkenbaar zijn (pakketvervoerders, leveranciers foodboxen, etc.) maar een groot deel van de busjes is minder goed in beeld te brengen en daardoor lastiger te identificeren en te benaderen (de indicatie is dat dit ca 3/4 deel van de busjes betreft, gebaseerd op e-commerce telling 2016). Hieronder vallen zowel aannemers die de hele dag op 1 locatie aan het werk zijn, als servicemonteurs die meerdere adressen afgaan (plus wat daar tussen in zit).

1 januari 2018 breidt het voetgangersgebied uit en verscherpen de regels voor het betreden van het voetgangersgebied met de auto (venstertijden, vergunningen, zie https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/voetganger/voetgangersgebied-binnenstad/).
Met name net buiten het voetgangersgebied levert de aanwezigheid van deze busjes overlast op (in het voetgangersgebied zijn nauwelijks parkeerplekken):

  • Winkeliers willen geen busjes voor de deur ivm zichtbaarheid etalages;
  • Winkelstraten worden minder interessant voor winkelend publiek om lang te verblijven;
  • Bezoekers van de binnenstad kunnen hun auto minder goed kwijt om de binnenstad te bezoeken;
  • Bewoners kunnen hun auto niet altijd parkeren bij hun woning;
  • De eigenaren van de busjes moeten per 2025 een schoon voertuig hebben om het voetgangersgebied in te mogen, dat is iets waar men zich zorgen om maakt;
  • ’s Ochtends en ’s avonds zorgen de busjes voor extra verkeer de stad in met meer opstopping op de wegen tot gevolg.


Bouwbusjes krijgen nu soms een tijdelijke parkeervergunning of toegang tot het voetgangersgebied om daar naar binnen te rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze regels worden aangescherpt zodat het lastiger of onmogelijk wordt om het voetgangersgebied met de bus te bereiken of er langer te blijven, tenzij je aan bepaalde eisen voldoet (zero emission).

 

 

 


Meer informatie en meedoen op Starthubs.co

 

 

 


Waar zijn we naar op zoek?
Het gaat ons bij deze challenge vooral om slimme & efficiënte concepten, om zo minder bouw- en servicebusjes in de binnenstad te krijgen. De voorkeur gaat uit naar oplossingen met een duurzaam karakter en die zich niet beperken tot bijvoorbeeld alleen de voetgangersgebieden.

Wat is er te winnen?

  • Deelname aan het ontwerpprogramma Startup in Residence.
  • Opdracht. Bij een succesvolle pitch in mei 2018 een opdracht van de gemeente Utrecht ter waarde van minimaal € 20.000,- als de gemeente Utrecht enthousiast is over de door jouw ontwikkelde oplossing.
  • Uitbreiden van je business. De uitdaging waar jij een oplossing voor hebt bedacht speelt waarschijnlijk ook bij andere bedrijven, instellingen en overheden. Met de gemeente Utrecht als launching customer heb je al een mooie referentie op zak. Je behoudt namelijk alle rechten om je oplossing ook aan derden te gaan verkopen.
     

Wat het Startup in Residence Programma jou te bieden heeft:
Startup in Residence biedt je een geweldige mogelijkheid om een volledig nieuwe startup op te zetten of jouw bestaande startup een enorme boost te geven. Om de kans op een succesvolle match tussen jouw oplossing/startup en de gemeente Utrecht te vergroten bieden we een exclusief startup programma aan. We kijken samen welke vraagstukken voor jouw startup van belang zijn om tot een gedegen businesscase te komen.
De gemeente Utrecht kan bij een succesvolle pitch het besluit nemen om met jouw startup in zee te gaan.

Voorwaarden deelname
Om kans te maken op een opdracht van de gemeente Utrecht dien je actief deelnemen aan het Startup in Residence programma. In principe volgen alle deelnemers alle onderdelen van het programma.

 

Naar de challenge!

 

 

 

 

- Starthubs is een initiatief van Incredible Crowds BV - 

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 11 december 2017
Status: Uitslag bekend

Prijzen(geld): Opdracht ter waarde van minimaal €20.000,-

share challenge

13 shares

Challenges

Alle challenges

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!