Alle challenges

Design Challenge: Allen gelijk!

De provincie Overijssel heeft de wens om op een centrale plek in, op of om het provinciehuis de woorden en de waarden van Artikel 1 van de Grondwet op een originele manier te laten doorleven: Artikel 1: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. De makersvraag: de provincie Overijssel wil alle bezoekers, medewerkers, politici en bestuurders de woorden en waarden van Artikel 1 van de Grondwet op een creatieve manier laten doorleven. De vraag is hoe je iedereen die in en uit het gebouw loopt een waardevol moment van bezinning kan geven aan de hand van de diepte betekenis van dit artikel uit de Grondwet.Kan jij helpen om op een originele en blijvende manier de inhoud van Artikel 1 over te brengen? Voor de hand ligt om de prachtige woorden van Artikel 1 in de muur te beitelen, aan de muur te hangen of op de muur te schilderen. Maar de provincie Overijssel is op zoek naar een originelere invulling! De provincie legt uit: “Artikel 1 is het fundament van onze samenleving, en zou (veel bewuster) een dagelijks anker moeten zijn in tijden van polarisatie en fragmentatie. Daarom zoeken we een vorm die zorgt voor echte beleving, doorleving en verinnerlijking van deze waarden.” Over ons De provincie Overijssel is een democratisch middenbestuur voor ongeveer 1,1 miljoen mensen in Nederland. Er werken ongeveer 900 provinciemedewerkers. Dagelijks komen er honderden bezoekers, werknemers en politici in het provinciehuis. Waar zijn we naar op zoek? Een unieke, actieve en blijvende doorleving van de diepe betekenis van de tekst van Artikel 1 van de Grondwet, die impact heeft bij alle mensen die in en uit het gebouw lopen. Waar zijn we niet naar op zoek? De provincie is niet op zoek naar puur decoratieve oplossingen, waar je makkelijk aan voorbij loopt. Echter mag de oplossing ook niet te abstract zijn, omdat de relatie met Artikel 1 van de Grondwet voor iedereen duidelijk moet zijn (zonder uitleg). Wat is er te winnen? Graag nodigen we makers uit om hun creatieve ideeën te pitchen. De provincie heeft het volgende te bieden: Kans op een opdracht van maximaal €50.000 (voor uren én materialen). Een mooie opdracht waarmee je de samenleving een duwtje de goede kant op kan helpen. Interessant netwerk van samenwerkingspartners. Daarnaast mag je rekenen op ondersteuning en samenwerking van creatieve en inspirerende specialisten vanuit de provincie die jullie kunnen uitdagen om jullie product nog beter te maken. Voorwaarden deelname Je moetingeschreven staan bij de KvK. De oplossing voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving. Waaronder specifiek de AVG. Je bent in staat om binnen 2 maanden na aanvang opdracht de oplossing te leveren. Informatiebijeenkomst We organiseren voor deze challenge een online informatiebijeenkomst op maandag 13 december om 16:00 uur. Aanmelden kan via onderstaande button tot en met zondag 12 december om 23:59. Deelname is niet verplicht. Aanmelden informatiebijeenkomst De pitch (max 1 A4, een video van max 5 minuten en je CV) De bedoeling is dat je je idee pitcht in een video van maximaal 5 minuten. Het handigste is om deze video te uploaden op je Vimeo of YouTube-kanaal en de link daarvan op te nemen in een tekstbestand van maximaal 1 A4. In het begeleidend schrijven kan je bijvoorbeeld ook nog verwijzen naar je website of andere relevante informatie om jouw idee te onderbouwen. We vragen je ook je CV mee te sturen. Waar moet je videopitch aan voldoen? Geef een zo concreet mogelijke beschrijving van je idee Geef een korte beschrijving van wat er nodig is om een product of idee te maken en en wat je daarbij van ons nodig hebt. Ga daarbij in op de ondersteuningsbehoefte, de benodigde toegang/materialen/data en het financiële voorstel voor het product of idee en bij succes voor de lange termijn. Geef een korte beschrijving van wie je bent, je werk/bedrijf en eventueel het team waarmee je samenwerkt om de opdracht te realiseren. Kortom: We vragen je een tekstbestand te uploaden als PDF (liggend of staand A4) met een grootte van maximaal 30MB. Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link. We vragen je in een apart PDF-bestand van maximaal 30MB je CV te uploaden. Pitches in English are allowed. Timeline -Maandag 15 november 2021 om 12.00 uur: Lancering challenge -Maandag 13 december 2021 om 16.00 uur: Online informatiebijeenkomst -Meld jehieraan -Vrijdag 21 januari 2022 om 17.00 uur: Deadline challenge -Uiterlijk maandag 31 januari 2022: Bekendmaking selectie (via email) - Bekendmaking welke creatieve makers worden uitgenodigd voor een kennismaking en toelichting -Maandag 7 februari 2022 van 15.00 tot 17.00 uur: Live pitches / gesprekken met de geselecteerde pitchers (we vragen je deze dag/tijd alvast te reserveren) -Uiterlijk vrijdag 11 februari 2022: Winnaar wordt bekend gemaakt -Maandag 14 februari 2022: Start opdracht (oplossing opleveren binnen 2 maanden) Deze challenge is georganiseerd door de provincie Overijssel in samenwerking met het MakersPlatform. Meer informatie en meedoen kan via hetMakersPlatform.

max. €50.000,- (ex. btw)
Wachten op uitslag

Design challenge promotiematerialen

In de provincie Overijssel worden veel cultuur- en sportevenementen georganiseerd. Een deel daarvan zijn financieel gesteund door de provincie Overijssel. Met deze beeldbepalende evenementen is afgesproken dat zij aan het publiek laten zien dat de provincie een trotse partner is van het evenement. Dat doen ze graag, maar de sponsormaterialen die de provincie nu heeft passen niet altijd in de look & feel van het evenement. Het resultaat: de provincie is te weinig zichtbaar, of de uitstraling van het evenement boet in aan kracht. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe designs en oplossingen die de provincie passend in de spotlight zetten! De makersvraag: Ontwerp sponsormaterialen van de Provincie Overijssel die passen bij uiteenlopende cultuurevenementen. De provincie heeft nu een collectie van finishdoeken, dranghekdoeken, bouwhekdoeken, vlaggen en beachflags en twee soorten (finish/start)bogen. Allemaal in de huisstijl van de provincie. Beneden kan je voorbeelden zien. In de praktijk sluit dit prima aan bij de beeldbepalende sportevenementen, maar qua stijl en type niet goed bij cultuurevenementen. Beachflags zijn bijvoorbeeld nog wel te plaatsen en soms de boog bij de entree, maar de andere doeken en materialen zijn minder geschikt. De cultuurevenementen verschillen ook veel meer van stijl dan de sportevenementen. De materialen moeten dus qua stijl flexibel in te passen zijn. De uitdaging is om aanvullend op het bestaande promotiemateriaal, andere vormen en uitingen te creëren, die de zichtbaarheid van de provincie bij cultuurevenementen op een aansprekende manier neerzetten. Geïnspireerd door deze design challenge? Dan ontvangen we graag jullie pitch! Lees hieronder de voorwaarden goed door. Over ons Provincie Overijssel heeft evenementenbeleid voor cultuur- en sportevenementen in de provincie. Jaarlijks zijn er 16 beeldbepalende evenementen, circa 20 bijzondere evenementen en 3 of 4 incidentele evenementen, die subsidie ontvangen. Wij verlenen subsidie aan circa 20 bijzondere (kleinere) cultuur- en sportevenementen per jaar. Zij mogen gebruik mogen maken van het promotiemateriaal van de provincie voor hun evenement. In totaal zijn deze evenementen goed voor een bereik van circa 1 miljoen mensen per jaar, publiek en deelnemers. Waar zijn we naar op zoek? Wij zijn op zoek naar nieuwe aanvullende vormen van sponsormaterialen, waarin de bijdrage van de provincie Overijssel aan de beeldbepalende cultuurevenementen op een leuke aansprekende manier zichtbaar wordt voor publiek én deelnemers. De zichtbaarheid is gekoppeld aan de verbondenheid tussen provincie en het evenement: niet alleen de financiële bijdrage aan het evenement, maar ook dat de provincie trots is op het evenement. Er moet rekening gehouden worden met de huisstijl van de provincie Overijssel, waarbij leesbaarheid en contrast van belang is. We dagen jullie uit de grenzen van deze huisstijl op te zoeken en er creatief mee om te gaan. Dit geldt voor zowel de uitstraling als het promotiemateriaal. De huisstijl vind je hieronder. De sponsormaterialen moet toepasbaar zijn bij de diverse beeldbepalende evenementen, duurzaam zijn en eenvoudig te vervoeren en te onderhouden. Daarnaast gemakkelijk te plaatsen, te presenteren, of uit te delen. We moedigen aan om juist voorbij de ‘standaard’ promotiematerialen te denken! Combinaties met praktische en/of esthetische elementen zijn van harte welkom. Kernachtig samengevat: passend aanwezig, goed zichtbaar en aangenaam opvallend. Het is een pré als de oplossing vaker gebruikt kan worden (duurzaam inzetbaar) en weerbestendig en hufterproof is. Waar zijn we niet naar op zoek? We zijn niet op zoek naar sponsormaterialen van het type dat we al hebben. Een collectie van finishdoeken, dranghekdoeken, bouwhekdoeken, vlaggen en beachflags, twee soorten bogen en de provinciale ijsmuts. Wat is er te winnen? We richten zowel op het ontwerp als productie van de nieuwe sponsormaterialen. We nemen zelf de materialen af, maar de concepten / designs blijven van jullie. Concreet is er: Kans op een opdracht van maximaal €10.000,- inclusief productiekosten, afhankelijk van kwaliteit en duurzaamheid (we staan ook open voor oplossingen die goedkoper zijn). Het gaat erom dat het ook uitgevoerd wordt / gemaakt wordt zodat we het kunnen opnemen in onze collectie van sponsormaterialen. Het kan gaan om 1 groot product, of meerdere kleinere. Voorwaarden deelname Ingeschreven bij de KvK. De oplossing verwerkt slim en creatief de huisstijl van de provincie. In staat om binnen 3-6 maanden een proefversie te leveren. Informatiebijeenkomst We organiseren voor deze challenge een online informatiebijeenkomst op maandag 21 juni om 14:00. Aanmelden kan via onderstaande button tot en met zondag 20 juni om 23:59. Deelname is niet verplicht. Aanmelden informatiebijeenkomst De pitch (max 1 A4, een video van max 5 minuten en je CV) De bedoeling is dat je je idee pitcht in een video van maximaal 5 minuten. Het handigste is om deze video te uploaden op je Vimeo of YouTube-kanaal en de link daarvan op te nemen in een tekstbestand van maximaal 1 A4. In het begeleidend schrijven kan je bijvoorbeeld ook nog verwijzen naar je website of andere relevante informatie om jouw idee te onderbouwen. We vragen je ook je CV mee te sturen. Waar moet je videopitch aan voldoen? Geef een zo concreet mogelijke beschrijving van je idee Geef een korte beschrijving van wat er nodig is om een product of idee te maken en en wat je daarbij van ons nodig hebt. Ga daarbij in op de ondersteuningsbehoefte, de benodigde toegang/materialen/data en het financiële voorstel voor het product of idee en bij succes voor de lange termijn. Geef een korte beschrijving van wie je bent, je werk/bedrijf en eventueel het team waarmee je samenwerkt om de opdracht te realiseren. Kortom: We vragen je een tekstbestand te uploaden als PDF (liggend of staand A4) met een grootte van maximaal 30MB. Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link. We vragen je in een apart PDF-bestand van maximaal 30MB je CV te uploaden. Pitches in English are allowed. Timeline Maandag 31 mei om 12.00 uur: Lancering challenge Maandag 21 juni om 14.00 uur: online informatiebijeenkomst -meld je hier aan Vrijdag16 juli om 17.00 uur: Deadline challenge Uiterlijk maandag 23 augustus: Bekendmaking selectie (via email) - Bekendmaking welke creatieve makers worden uitgenodigd voor een kennismaking en toelichting Maandag 13 september: Live pitches / gesprekken met de geselecteerde pitchers (jury van evenementen + bestuurder?) Donderdag 16 september: winnaar wordt bekend gemaakt (door de bestuurder, fysiek?) 1 oktober 2021: Starten met opdracht Deze challenge is georganiseerd door de provincie Overijssel in samenwerking met het MakersPlatform. Meer informatie en meedoen kan via het MakersPlatform.

max €10.000,-
Wachten op uitslag

Platteland kies positie

Om de kwaliteit van het leven op het platteland te vergroten, bouwt de Provincie Overijssel aan de beweging ‘Leefbaar Platteland'. Binnen die beweging worden lokale bewoners, ondernemers en bestuurders uitgedaagd om met initiatieven te komen die de leefbaarheid op het platteland vergroten. Er is inmiddels aan 18 initiatieven subsidie toegekend, en de 2e ronde gaat deze maand van start. Deze initiatieven zijn heel breed, denk daarbij aan het in stand houden van (zorg)voorzieningen, ontmoetingsplekken, slimme woonconcepten, mobiliteit, robuuste natuurontwikkeling, etcetera. De makersvraag: Hoe zorgen we ervoor dat al deze initiatieven worden verbonden, initiatiefnemers het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een community en dat de initiatieven zichtbaar worden voor bewoners en bezoekers van de provincie? Oplossingen uit alle mogelijke richtingen zijn welkom. Denk bijvoorbeeld aan een manier waarop kunst of theater kan worden ingezet om de initiatieven te verbinden. Een app of ander creatief middel kan worden gebruikt om een community te creëren. En routes of creatieve kaarten gebruikt kunnen worden om de initiatieven zichtbaar te maken voor een groter publiek. We laten de creatieve invulling geheel aan jullie over! In onderstaande video wordt uitgelegd wat de beweging ‘Beleefbaar Platteland’ inhoudt. Waar zijn we naar op zoek? De challenge heeft twee subdoelen: Op een originele en onderscheidende manier verbinding creëren tussen de lokale initiatieven die de provincie ondersteunt. Lokale initiatiefnemers daardoor laten ervaren dat ze onderdeel uitmaken van de beweging ‘Platteland kiest positie’ en zo bouwen aan een stevige community. Doelgroep: initiatiefnemers die via het programma financiering ontvangen van de provincie Overijssel. De impact van het programma en de beweging ‘Platteland kiest positie’ beleefbaar maken. Als provincie willen we hiermee uitstralen dat we ontwikkelingen op het platteland ondersteunen. Dat we samen met bewoners en ondernemers actief nadenken en bepalen hoe we in de toekomst prettig samen leven, wonen en werken. Doelgroep: bewoners, ondernemers en bezoekers van het Overijsselse platteland. De oplossing moet eenvoudig op te schalen zijn, zodat we nieuwe deelnemers in de community snel kunnen ontsluiten. Waar zijn we niet naar op zoek? Een beeldmerk, logo en/of huisstijlelementen Een tv-format; dit is al door de provincie zelf opgepakt en in een vergevorderd stadium Een website of digitaal platform; opwww.samenvoorelkaar.nlwordt een dergelijk platform gebouwd voor Leefbaar Platteland Wat is er te winnen? Een opdracht van maximaal €15.000,- Een interessant netwerk van samenwerkingspartners Kans op een vervolgopdracht, opschaling of duurzame samenwerking bij een succesvolle pilot Informatiebijeenkomst We organiseren voor deze challenge een online informatiebijeenkomst op maandag 22 maart om 16:00. Aanmelden kan via onderstaande button tot en met zondag 21 maartom 23:59. Deelname is niet verplicht. Aanmelden informatiebijeenkomst Voorwaarden deelname We zijn op zoek naar makers die: Ingeschreven staan bij de KvK Met een oplossing komen die voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving (waaronder specifiek de AVG) In staat zijn om binnen 3 maanden een pilotproject te starten Bij deelname ga je akkoord met de Algemene inkoopvoorwaarden van de provincie Overijssel. Algemene inkoopvoorwaarden 2017:https://www.overijssel.nl/over-overijssel/ambtelijke/inkoop-aanbesteding/ De Pitch De bedoeling is dat je je idee pitcht in een video van maximaal 5 minuten. Het handigste is om deze video te uploaden op je Vimeo of YouTube-kanaal en de link daarvan op te nemen in een tekstbestand van maximaal 1 A4. In het begeleidend schrijven kan je bijvoorbeeld ook nog verwijzen naar je website of andere relevante informatie om jouw idee te onderbouwen. We vragen je ook je CV mee te sturen. Waar moet je videopitch aan voldoen? Geef een zo concreet mogelijke beschrijving van je concept Geef een korte beschrijving van wat er nodig is om een product of idee te maken en/of een pilot op te zetten en wat je daarbij van ons nodig hebt. Ga daarbij in op de ondersteuningsbehoefte, de benodigde toegang/materialen/data en het financiële voorstel voor het product of idee en bij succes voor de lange termijn Geef een korte beschrijving van wie je bent, je werk/bedrijf en eventueel het team waarmee je samenwerkt om de opdracht te realiseren Kortom: We vragen je een tekstbestand te uploaden als PDF (liggend of staand A4) met een grootte van maximaal 30MB. Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link We vragen je in een apart PDF-bestand van maximaal 30MB je CV te uploaden Pitches in English are allowed. Beoordelingscriteria Jullie inzending zal beoordeeld worden op de volgende punten: Schaalbaarheid: de oplossing moet makkelijk uit te breiden zijn als het aantal initiatieven groeit De oplossing moet voor alle initiatiefnemers, bewoners en bezoekers te begrijpen zijn De oplossing moet passen bij de uitstraling van de provincie Overijssel Timeline De timeline ziet er als volgt uit: 1 maart: Lancering challenge 22 maart: Online informatiebijeenkomst 23 april 17.00: Deadline challenge Uiterlijk 17 mei: Bekendmaking selectie (via email) - Bekendmaking welke creatieve makers worden uitgenodigd voor een kennismaking en toelichting 24 mei: Live pitches / gesprekken met de geselecteerde pitchers – De winnaar(s) wordt/worden op deze dag bekend gemaakt Juni 2021: Starten met de opdracht Vragen? Heb je vragen die je graag zou willen stellen? Dat kan via devraag & antwoord pagina. Deze challenge is georganiseerd door de provincie Overijssel in samenwerking met het MakersPlatform. Meer informatie en meedoen kan via het MakersPlatform.

max €15.000,-
Wachten op uitslag

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!