Blog

Minister Cora van Nieuwenhuizen reikt prijzen fietsverlichting challenge uit!

19 december 2019

Een knalrood label aan je stuur met daarop een betaalverzoekje namens de overheid dat je herinnert aan het aanzetten van je fietsverlichting. Deze eenvoudige maar aansprekende boodschap weet de doelgroep direct te raken en wint daarom eerste prijs van de fietsverlichting challenge. De tweede en derde prijs gaan naar een concept dat fietsers bij de fietsenstalling wijst op het gebruiken van fietsverlichting en een lichtboodschap via bestaande (straat)verlichting. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft gisteren de prijzen uitgereikt aan de vijf winnaars.

 

Hieronder nog een keer de vijf winnaars, gekozen uit maar liefst 200 inzendingen. Benieuwd naar het juryrapport? Deze vind je hier

 

1. Karel Baan (18) en Arthur Karens (19) - LightLabel

Dit Rotterdamse studentenduo Ondernemerschap gaat er met de hoofdprijs vandoor! Dat dit twee ondernemers zijn, is aan alles in hun concept te zien.

LightLabel is een in het oog springend rood label dat bevestigd wordt aan het stuur van de fiets. Het is opvallend, tastbaar, individugericht en heeft een flinke dosis humor. “We sturen alvast een betaalverzoekje naar de fietser die in de toekomst wellicht een bekeuring krijgt als hij zonder fietsverlichting in het donker blijft fietsen.” zeggen de mannen. Door de grappige tekst: “Wil je me €55,00 betalen voor Bekeuring geen fietslamp, via … xxx jouw overheid”, blijft het naar verwachting hangen bij de doelgroep die ook vaak te maken heeft met betaalverzoekjes.

 

“Grappig, opvallend en goed uitvoerbaar. Dit is geniaal!”

 

 

2. Kilian Hensens (25) – Herinnering bij het fietsenrek

Deze Groningse student International Business en Geneeskunde heeft een tweede plek binnengesleept door de geniale herinnering op het fietsenrek. Kilians nudge is een afbeelding van een fiets met ingebouwde LED-lampjes om het voor- en achterlicht aan te geven. Ook staat bij de afbeelding ‘vergeet je niet iets?’. Wanneer het begint te schemeren, gaan deze lampjes aan. Zo weet je wanneer je je fietsverlichting aan moet zetten. Het idee is om de afbeelding op het fietsenrek te zetten in fietsenstallingen, in het centrum en bij de supermarkt. Zo bereik je duizenden fietsers per dag. Niet alleen stimuleer je ze zo om met verlichting te fietsen, je herinnert ze er ook aan.

 

Over deze runner up zegt de jury: “Het idee heeft een goede combinatie van factoren die belangrijk zijn, zoals: de verschillende locaties, het grote bereik en de boodschap. Goed gedaan!”

 

  

 

 

3. Martin van Baaren (27) en Berend Broekhuijsen (28) – Lichtbericht

Deze goed op elkaar ingespeelde vrienden hebben met hun grappige inzending een goede indruk achtergelaten bij de jury. Lichtbericht is een vriendelijke en duidelijke lichtboodschap. Zelf noemen ze het “een speels momentje van bezinning”. Het maakt gebruik van de bestaande lichtinfrastructuur. Dit duo wil ook invloed uitoefenen tijdens het fietsen. Volgens hen ligt de kracht in de herhaling en zichtbaarheid in de openbare ruimte. Het idee is een toevoeging aan het bestaande lichtmeubilair: in parken, op sportvelden en zelfs voor de fanatiekelingen bijvoorbeeld op vuurtorens. Dit doen ze door een ‘licht aan?’ sticker op de lamp te plakken waarvan je vervolgens de schaduw op straat ziet. Een welverdiende derde plek voor deze mannen.

 

“Dit project zet jongeren in een heel ander licht!” zegt een jurylid enthousiast.

 

 

4. Cindy van Deursen (27) – Fietslamp XL

Cindy is industrieel productontwerper en dat is zeker terug te zien in haar creatieve ontwerp. De Fietslamp XL, de naam verraadt het al, is een grote en opvallende fietslamp die je bevestigt aan bijvoorbeeld hekken op drukbezochte plekken, zoals: scholen, sportverenigingen en uitgaansgelegenheden. Omdat de Fietslamp XL glow in the dark is, zien fietsers het geheugensteuntje. Dit spoort hen aan tot hun eigen licht aanzetten.

 

“Niet alleen voordat je opstapt, maar ook onderweg word je herinnerd aan het aanzetten van je fietslicht. Handig! Een lichtende blikvanger.”

 

 

5. Daisy Coenraad (25) – Interactieve kunst

Deze Crossmediale Communicatiestudente uit Utrecht heeft met haar interactieve kunstidee een prachtige vijfde plek verdiend. Kunst spreekt jongeren aan volgens Daisy. Vandaar is zij met het idee gekomen om fietspaden, tunnels en andere plekken waar je langs fietst, op te fleuren met kunst die aanspreekt. Door het zo vorm te geven dat de boodschap ‘met je licht aan fietsen’ overkomt én dat je ermee op de foto kan, nodigt het jongeren uit om hier foto’s mee te maken. Museums, kunstenaars en scholen kunnen worden betrokken bij het creëren van kunstwerken. Naar verwachting delen de jongeren het op social media en vormt dit een duidelijke boodschap voor het fietsverkeer.

 

“Op deze manier maken we het onderwerp spraakmakend!” aldus de jury.

 

 

Archief

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!