Blog

Uitslag Stigas challenge: Hoe zorgen we ervoor dat elk bedrijf een preventiemedewerker aanstelt?

14 februari 2019

Vanuit Stigas gingen we in deze battle op zoek naar ludieke en creatieve ideeën om ervoor te zorgen dat ieder bedrijf met personeel een deskundige preventiemedewerker heeft. Daar zetten we al hard op in, maar we merken dat we nog lang niet iedereen in de agrarische en groene sector bereiken en enthousiasmeren.

 

De preventiemedewerker speelt een belangrijke rol bij het op de agenda zetten houden van veilig en gezond werken. Belangrijk in een sector waar nog steeds te veel ongevallen voorkomen en vaak fysiek zwaar werk wordt verricht. 

 

Blij met inspirerende en verfrissende ideeën!

We waren blij verrast met de in totaal 38 inzendingen die we hebben ontvangen. Deze omvatten een breed scala aan ideeën, van totaalconcepten, de inzet van nieuwe technieken, tot praktische tips voor de communicatie richting bedrijven en preventiemedewerkers. Serieus, maar vaak ook met humor. Een hele mooie verzameling waar we zeker uit gaan putten de komende tijd!
 

Vanuit Stigas hebben we een eerste selectie gemaakt van negen ideeën en deze voorgelegd aan een deskundige jury bestaande uit een vertegenwoordiger vanuit LTO, VHG, FNV en een preventieadviseur van Stigas. Ook de preventiemedewerker van het jaar heeft mee gejureerd. 

Waar hebben we opgelet? Allereerst of het voorstel aansloot bij het doel van de battle. Verder of het aansprekend was en aansluit bij dagelijkse praktijk in de sector. Verder is ook meegenomen of de bestaande E-learning voor preventiemedewerkers gepromoot wordt en is gekeken of het gemakkelijk uit te voeren is. 

 

Op basis van een ranking van de ideeën is de top vijf tot stand gekomen. We willen opmerken dat de jury verdeeld was, ieder jurylid kwam tot een andere nummer 1. Met weging van alle scores samen kwamen we tot de einduitslag!

 

De winnaars

 

  1. Elk bedrijf een preventieheld, van Marie-Anne van Stam
    Deze aanpak geeft de preventiemedewerker een warm gevoel. De preventiemedewerker wordt als held gezien, en niet als een verplichting vanuit de wet. Preventiemedewerkers worden gewaardeerd met een informatief aantrekkelijk cadeau pakketje en geattendeerd op het werk van collega’s. Dit nodigt uit om met het preventiewerk te starten.

 

  1. Aankweken, van Tim den Boer
    Deze aanpak richt zich op een cultuurverandering.  Het gaat om het creëren van draagvlak bij werkgever en medewerkers. Ze moeten het normaal vinden dat Veiligheid op 1 staat. Met deze aanpak worden bedrijven hierbij ondersteund. Werknemers waarderen de aandacht voor gezond en veilig werken. Dit draag bij aan een plezierige werkomgeving en dan komt de productie/omzet vanzelf. 

 

  1. ‘Tegeltje’, van Thomas de Vos
    Een tegeltjeswijsheid is een mooie ijsbreker en een algemeen geaccepteerde vorm van onschuldige humor en niet oubollig. Gekoppeld aan een informatiepakket kan dit een groot effect hebben.

 

  1. Peter de preventiemedewerker!, van Ricardo Makosi
    Door middel van gaming wordt op een moderne en verfrissende wijze veilig en gezond werken gestimuleerd. De preventiemedewerker kan zich onderscheiden door middel van een badge. Dit stimuleert medewerkers om zich verantwoordelijk te voelen voor veilig en gezond werken.

 

  1. Het VR erf, van Koen Sluys
    Met virtual reality kunnen de (potentiele) preventiemedewerker enthousiast gemaakt worden. Het kan worden ingezet voor trainen en overtuigen van het belang van zijn/haar inzet voor het bedrijf en daarmee ongevallen voorkomen. Daarnaast is het een relatief nieuwe manier van trainen en dat haalt wellicht een medewerker over de streep om zich aan te melden als preventiemedewerker.

 

Volgende stap

Vanuit Stigas gaan we samen met partijen uit het veld bekijken hoe we de ideeën kunnen inpassen in onze huidige activiteiten. De winnaars zullen we persoonlijk benaderen de komende tijd, om na te gaan of eventuele samenwerking mogelijk is.  

 

Alle prijswinnaars: Nogmaals gefeliciteerd met jullie winnende concepten! 


Maar iedere inzending heeft ons op zijn eigen manier verrast, geprikkeld of geïnspireerd. Het was een mooie manier om eens buiten ons eigen denkkader te kijken. We willen alle battle deelnemers hartelijk danken voor de kennis, ervaring en uren die zijn gestopt in de concepten!

Archief

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!