Blog

"De concepten waren van hoge kwaliteit en hebben ons bijzonder geïnspireerd"

23 november 2017

Het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Volksgezondheid, Sport en Welzijn zetten zich in voor een hogere consumptie van groente en fruit. Maar liefst 75% van de jongeren eet te weinig groente. Hoe kunnen we dit veranderen? Wat voor app of game zou je kunnen bedenken om jongeren meer groente te laten eten? Dat was de challenge die het Ministerie bij ons uitschreef. De uitslag is nu bekend. Peter Oei van het Ministerie van Economische Zaken gaat in op de winnende concepten: 

 

"Op onze vraag “Bedenk een app waardoor jongeren meer groente gaan eten” hebben we maar liefst 77 voorstellen ontvangen. We zijn zeer tevreden met dit aantal, de grote diversiteit van de inzendingen en heel happy met de uiteindelijke winnaars!

 

De beoordeling van de inzendingen zijn we gestart met een eerste selectie. Twee juryleden hebben alle concepten gelezen en een selectie gemaakt van de 25 beste inzendingen. De inzendingen zijn vervolgens voorgelegd aan de jury, bestaande uit vertegenwoordigers uit de retail, de gamewereld, ICT, online communicatie, innovaties en de tuinbouw. 

 

Elk concept is beoordeeld op de criteria: originaliteit, effectiviteit (gaat de app/game daadwerkelijk de consumptie verhogen?), haalbaarheid, verdienmodel en professionaliteit. Effectiviteit was het belangrijkste selectiecriterium.

 

Omdat de apps/games gericht waren op de doelgroep middelbare schoollieren, hebben verder twee teams van scholieren de jury geadviseerd welke concepten zij het beste vonden aansluiten bij de doelgroep. De jury heeft dit advies meegenomen in het eindoordeel.

 

We waren zeer te spreken over de aansluiting op de doelgroep en de creativiteit van veel inzendingen. Toch zijn er een hoop concepten afgevallen, omdat er te veel ideeën en mogelijkheden in één concept werden gepresenteerd. Deze deelnemers adviseren we voor een volgende keer een heldere keuze te maken voor één van die ideeën en die verder uit te werken.

 

 

 

 

Uiteindelijk heeft de jury een keuze gemaakt. Dit zijn de winnaars van de challenge: 

 

1. De digitale groenteautomaat van Peet Wijnen

Meer dan alle andere concepten richtte deze app zich op het direct bevorderen van de consumptie door een spel te koppelen aan het bestellen van verse snackgroente op scholen. De jury achtte de haalbaarheid en het effect hoog vanwege de koppeling van leerdoelen en lokaal ondernemerschap. Als tip gaf de jury het advies om ook de ‘last mile’ (logistiek onderdeel) van het concept te maken. 

 

2. App-el van Frank Schalkwijk, Paul van de Vijver en Ufuk Esmer

Kinderen kunnen door te swipen (net als bij het populaire Tinder) hun recept-voorkeuren kenbaar maken aan hun ouders. Zo komen de ouders (die de boodschappen immers moeten doen) te weten welke gezonde gerechten hun kinderen willen eten. De app werkt snel en makkelijk tussen de bedrijven door.

 

3. Superpan van Gea van der Schee en Laurens van der Aa

Met kreten als ‘Do diner, not dishes’ zet het team een helder concept neer: eenvoudig te bereiden eenpansmaaltijden voor studenten met minimaal 250 gram groente per persoon. De basis is een verzameling met éénpansgerechten met voldoende groente.

 

4. Superhelden van Tom Schellekens

Geïnspireerd op Pokémon: kartonnen superheld kaarten die je bij aankoop van groente spaart, zijn gekoppeld aan virtuele karakters. De superhelden muteren na het eten van groente tot sterkere varianten; met vrienden kun je een battle doen wie de sterkste superheld heeft.

 

5. ​Ikveggiefeed van Eveline Rossou en Roos Mulder

Met korte online challenges gericht op gezonde snacks motiveren vloggers de doelgroep jonge tieners. Het koppelen aan iBeacons is een technisch innovatieve toepassing, die ook een implementatierisico inhoudt. 

 

De jury was ook zeer te spreken over het concept ‘Tomaatje’ van Gilian van der Weerd, Sarina Verberne en Bente Hofman, alleen richtte dit concept zich op een jongere doelgroep dan in de challenge was aangegeven (10-20 jaar); daarom heeft deze niet één van de vijf aangekondigde prijzen gewonnen. Maar de jury vindt het idee zo sterk dat ze ook dit team de kans wil geven het concept verder uit te werken en heeft daarom buiten de challenge om een extra prijs aan dit concept toegekend.  

 

Wij zijn heel blij met de winnende inzendingen! Alle zes winnende teams ontvangen een geldbedrag en worden uitgenodigd om in januari hun concept te presenteren aan professionele partijen om de uitwerking tot een prototype te bespreken.

 

Alle deelnemers, die (net) buiten de prijzen zijn gevallen, willen we enorm bedanken voor hun deelname! Ook jullie waren van hoge kwaliteit en hebben ons bijzonder geïnspireerd."

 

Naar de challenge 

Archief

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!