Blog

Jury Codi International: "130 creatieve inzendingen: een verrassend aantal!"

27 maart 2017

Gezichtsreinigingsdoekjes zijn zeer populair. De doekjes worden gebruikt om het gezicht te reinigen of om make-up te verwijderen. Ze zijn een snel en effectief alternatief en worden thuis gebruikt, maar ook vaak meegenomen voor onderweg, bijvoorbeeld voor op het strand of voor op vakantie.
 

De verpakkingen van gezichtsreinigingsdoekjes lijken allemaal op elkaar. De A-merken zien er vrijwel hetzelfde uit als de huismerken, waardoor de consument nauwelijks het verschil tussen de twee ziet.

 

Codi International daagde jullie door middel van de Packaging Innovation Challenge uit om mee te denken over een nieuwe, aansprekende én gebruiksvriendelijke verpakking voor de gezichtsreinigingsdoekjes van Nivea, met het doel zich te kunnen onderscheiden van de concurrerende producten in het schap.

 

Charlaine Hendriksen, Industrial Design Engineer bij Codi International, vertelt over de jurybijeenkomst en gaat in op de winnende concepten: "Er zijn maar liefst 130 concepten ingezonden voor onze challenge! Een verrassend hoog aantal waar wij erg blij mee zijn!

 

Voorselectie

Om uit de 130 inzendingen tot een top 5 te komen, hebben we eerst een voorselectie gemaakt van 40 concepten, waaruit vervolgens een top 20 is samengesteld. Dick Bakker (Product Development & Regulatory Affairs) en Charlaine Hendriksen (Industrial Design Engineer) bogen zich hierover. En dat was best een lastige klus, met zoveel leuke concepten! Een aantal van de inzendingen kenden we al en naar een aantal is Codi International al onderzoek aan het doen. Sommige concepten kwamen meerdere keren voor waarbij de één beter of origineler was uitgewerkt dan de ander.

 

Uiteindelijk hebben we aan de hand van de volgende criteria een top 20 samengesteld:

1. Is het helemaal nieuw?; 2. Is het anders dan wat er tot nu toe op de markt is?; 3. Is het realiseerbaar qua productie?; 4. Is het duidelijk uitgelegd en is er goed over nagedacht?; 5. Is het origineel?; 6. Hoe komt de nieuwe verpakking in het schap over?; 7. Valt ‘ie op?; 8. Is de nieuwe verpakking niet ten koste gegaan van het gebruiksgemak?; 9. Of is het gebruiksgemak zelfs beter geworden?.

 

 

 

 

 

De jury

De 20 concepten zijn vervolgens voorgelegd aan de jury, bestaande uit 6 experts van verschillende afdelingen: Erik van Deursen - Director Codi International BV, Melchior van Haren - Director Incare BV, Marcel van Schenkhoff - Manager Procurement & Development, Raymund Jager - Business Development Manager, Gea Bouwmeester - Key Accountmanager en Charlaine Hendriksen - Industrial Design Engineer.

 

Ieder jurylid heeft uit de top 20 een individuele top 5 samengesteld. Voor deze individuele top 5 zijn dezelfde criteria gebruikt als bij de voorselectie. Dit leidde tot verrassende feedback en een inspirerende discussie. De top 5 van ieder jurylid woog even zwaar en uiteindelijk is de jury het eens geworden over de nummer 1 en de opvolgende winnaars in de top 5.

 

De winnaars

De eerste prijs is gewonnen door: ‘New Classic’ van Lourens Smak. Gefeliciteerd! De reactie van alle juryleden op dit ontwerp was erg positief! ‘Een mooi onderscheidend en premium visueel concept’ en ‘Een prachtig idee, mooi, esthetisch en een modern design met een realistische technische haalbaarheid dat zeker past binnen de Nivea range’.

 

De 2e prijs, ‘Push Poets’ van Martin van Baaren en Berend Broekhuijsen viel ook erg in de smaak bij de jury! ‘Een goed uitgewerkt concept, erg creatief en een leuke associatie met het kauwgompakje’ en ‘Een praktisch ontwerp dat door de single verpakking de ease-of-use verbetert voor onderweg’.

 

De 3e prijs is gewonnen door ‘In elke tas een doekje’ van Kristiina Ranta. De jury was erg enthousiast over de on-the-go toepassing die dicht ligt bij de huidige verpakking maar op een creatieve en vernieuwende manier is aangevlogen. ‘Een vernieuwend idee voor single wipes, leuk bedacht en interessant als eventuele aanvulling op onze portfolio’.

 

De 4e prijs gaat naar het concept ‘Wipe Hype’ van Sophie Haring. ‘Een mooi concept en een leuke oplossing zowel voor in de badkamer als on-the-go’.

 

De 5e prijs is vergeven aan ‘Wipe it’ van Tim Vermeulen. ‘Een nieuw design met een opvallende vormgeving voor in het schap. Een leuke feature dat spiegeltje’.

 

Bedankt!

We willen de prijswinnaars van harte feliciteren en alle andere 125 inzendingen ontzettend bedanken voor het meedoen aan onze challenge! Jullie hebben ons stuk voor stuk erg geïnspireerd met de uiteenlopende creatieve ontwerpen en jullie eigen bevindingen over de huidige verpakking!" 

 

Bekijk de challenge

Archief

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!