Blog

Eerste trein verbouwd n.a.v. winnende concepten!

12 december 2016

Het is alweer even geleden dat Connexxion een challenge uitschreef om innovatieve ideeën te generen waarmee staanplaatsen in de trein aantrekkelijker kunnen worden gemaakt. Connexxion ontving maar liefst 144 ideeën! En nu, 2 jaar later, hebben de winnende concepten daadwerkelijk geleid tot een aanpassing van de trein! Afgelopen zaterdag was de opening van deze ‘nieuwe’ trein.

 

 

Achtergrond challenge
Het aantal reizigers op het traject Ede-Wageningen en Amersfoort blijft maar groeien, waardoor de treinen soms zo vol zitten dat reizigers op sommige stations moeten wachten op een volgende trein. Dit terwijl de gangpaden in deze treinen vrijwel leeg blijven; reizigers die geen zitplaats kunnen vinden blijven op het balkon (bij de deuren), lopen niet door naar het gangpad, met als resultaat dat er niemand meer in kan stappen en daardoor mensen achterblijven op het perron. Connexxion schreef daarom een innovation challenge uit voor ideeën hoe zij de staanplaatsen aantrekkelijker zouden kunnen maken.
 

144 ideeën & waardevolle inzichten
Herman de Gooijer, Consessiemarketeer bij Connexxion: “We hadden maar liefst 144 inzendingen ontvangen, waaruit wel bleek dat veel mensen de situatie van te volle treinen herkenden. Het leverde ons direct een aantal waardevolle inzichten op. Zo waren veel deelnemers niet op hoogte dat je in deze gangpaden mocht staan. Andere beschreven de bezwaren juist om in het gangpad te staan. “Je staat dan met je billen of kruis heel dicht bij iemands gezicht, of andersom, dat iemand met zijn billen dichtbij jouw gezicht staat. Heel ongemakkelijk.”.
 

Winnende ideeën
Het winnende concept van Eric Vroege was een totaaloplossing; heldere bewegwijzering naar het gangpad, met zowel een zone om te staan als een zone om vrij te houden zodat de doorloop niet wordt belemmerd en een goed voorstel voor een handgreep voorzien van snufjes voor o.a. het opladen van mobiele apparatuur. De winnaar van de tweede prijs, René de Ruijter, ging concreet in op het privacy vraagstuk; een creatieve afscheiding tussen de banken en het gangpad, die het gevoel wegneemt ‘begluurd’ te worden en bovendien het sta-comfort verbetert. De derde prijswinnaar, Thomas de Bos, had een uitgebreide uitwerking van een combinatie van bewegwijzering en sta-comfort.

 

 

1e prijs: Erik Vroege [Download inzending]                                                        

2e prijs: René de Ruijter [Download inzending]                                               

3e prijs: Thomas de Bos [Download inzending]
                                                                                                                                                           

 

Herman: “We waren zeer enthousiast over deze winnende inzendingen en wilden die graag gaan uitvoeren. Omdat je een trein niet zomaar mag aanpassen i.v.m. allerlei veiligheidsvoorschriften, hebben we de fabrikant van de treinen gevraagd om van deze ideeën eerst één totaalontwerp te maken. Dit ontwerp hebben vervolgens voorgelegd aan de betreffende veiligheidsinstanties.”

 

Presentatie van de nieuwe trein
“Uiteindelijk hebben we goedkeuring gekregen en zijn we aan de slag gegaan met de verbouwing van de eerste trein. Afgelopen zaterdag was er een feestelijke presentatie van de eerste aangepaste trein! En blijkt de aanpassing aan de trein er inderdaad voor te zorgen dat men meer gebruik maakt van de staanplaatsen in de trein, dan gaan we uiteraard onze andere vijf treinen ook aanpassen. We houden jullie op de hoogte!”

 

 

 

Op de afbeelding is het nieuwe ontwerp van de trein te zien. Er zijn meer palen geplaatst voor extra houvast. De palen zijn voorzien van een USB aansluiting voor het opladen van je mobiel of laptop, zodat de staanplaatsen aantrekkelijker worden (idee 1e plaats). Daarnaast zijn er doorzichtige afscheidingen geplaatst zodat reizigers meer privacy ervaren wanneer meer mensen in de gangpaden gaan staan (idee 2e plaats). De belijning om aan te geven waar je wel en niet mag staan (zoals ook beschreven in het winnende concept), zal binnenkort ook aan de trein worden toegevoegd.

 

“We willen nogmaals alle deelnemers, en met name de winnaars, hartelijk danken voor hun waardevolle inzichten en innovatieve ideeën!”

Archief

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!