Blog

“Veel ideeën die onze ideeën verder aanvullen"

08 juni 2015 Juryrapport MUD JEANS

MUDJeans is een kledingmerk dat werkelijk werk wil maken van de Circulaire Economie. Niet alleen wordt hun kleding verantwoord gemaakt, gebruikte kleding(van hun merk) kan ook weer bij hen ingeleverd worden, zodat zij deze kunnen upgraden of recyclen tot nieuwe producten. MUDjeans wil geen eigen winkels, maar het liefst samenwerken met andere partijen. Hun vraag was dan ook: “Bedenk een nieuw afzetkanaal en/of partnership voor MUD JEANS!”

 

De concepten zijn beoordeeld door:
• Robert Bongers, Marketing MUD JEANS
• Jochem Veerman, Hoofd Marketing & Communicatie bij Max Havelaar
• Ynte van Dam, universitair docent marktkunde en consumentengedrag van Wageningen UR

 

Robert Bongers van MUD JEANS: ”Ondanks de korte looptijd van de Battle, ontvangen we toch nog 49 concepten. Het was een mooie variatie, hier en daar met originele invalshoeken, maar het gouden ei zat er volgens ons niet tussen. Wel zaten er een aantal inspirerende ideeën rondom festivals tussen die onze bestaande ideeën op dat vlak verder versterken en vormgeven, en ons motiveren om daadwerkelijk meer de samenwerking met de festivals op te zoeken.”

 

De winnaars
De Battle is gewonnen door P. Kromhout met het concept ‘Mud custom’. Net als een aantal anderen had ook hij festivals als uitgangspunt genomen, maar zijn uitwerking was goed doordacht. Met o.a. een heus naaiatelier ging hij erg voor de beleving, niet alleen het verhaal van MUDJeans vertellen, maar ook laten beleven. Bij een eventuele uitvoering zal er over een paar zaken nog wel nagedacht moeten worden, maar alle juryleden vonden dit het beste concept.

 

Als tweede is geëindigd Jo Jonker met het concept ‘De juiste verkoopplek voor toffe MUD JEANS’. Om de verkoop te stimuleren stelde Jo een mobiele winkel voor waarmee alle festivals in Nederland kon worden bezocht omdat daar juist de juiste doelgroep zich zou bevinden. De jury is nieuwsgierig naar een verdere uitwerking, maar was enthousiast over het achterliggende idee.

 

De derde prijs ging het concept ‘Super duurzaam in de duurzame Super’ van Jorne Vriens. Hij gooide het over een andere boeg en stelde voor om MUDJeans te verkopen bij Eko-winkels. Hier zit zeker een belangrijk deel van de doelgroep en een aantal winkels verkoopt al T-shirts van biologische katoen. Hoewel dit idee vaker werd genoemd, was dit concept het beste uitgewerkt en onderbouwd. NB Jorne won met een tweede concept ‘Completely into outdoor’ ook nog een top 10 plaats.

 

Vervolg
Het was erg leuk om zoveel creativiteit voorbij te zien komen. Er zaten een aantal interessante afzetkanalen tussen, maar die in de praktijk naar onze mening lastig haalbaar of te kostbaar zijn. Ook zaten er ideeën bij die zich meer richten op onze marketing en naamsbekendheid. Deze lijken wel haalbaar en overwegen we dan ook om daadwerkelijk door te gaan voeren.

 

Alle deelnemers bedankt voor jullie creatieve bijdrage!”
 

Archief

Volg ons op Facebook

Volg ons op Twitter

Mis nooit een challenge en maak direct een account aan!